(6.10.24) STM ja OKM polkemassa kehitysvammaisten lasten oikeuksia rahoitusfarssilla – kantelu yhdenvertaisuusvaltuutetulle

 

”Yhteiskunnassamme on toki säästötalkoot. Kun kuitenkin on kyse kaikkein eniten syrjintävaarassa olevista ryhmistä, kuten kehitysvammaisista lapsista, tulisi heidän yhdenvertaisuuttaan edistää vahvasti. Näin ei ole nyt tehty. Edessämme on varsin tyypillinen näytelmä, jossa ilmeisesti ei ole ”huomattu”, että tällainenkin asia pitäisi rahoittaa. Vammaisten henkilöiden asiat tuntuvat unohtuvan yhä enemmän. Arvot ovat koventuneet ja kovenemassa. On syytä myös älähtää asioista, ja saattaa niitä erilaisten valvontaelinten käsittelyyn. Vain tällä tavoin myös oikeudellinen vastuu voi toteutua. Tässä tapauksessa on vielä mahdollisuuksia pelastaa tilanne poliittisilla teoilla. Jään odottelemaan niitä.” – toteaa kantelun laatinut lakimies Jukka Kumpuvuori

 

Ks. kantelu tästä

 

KANTELU YHDENVERTAISUUSVALTUUTETULLE

  • liittyen yhdenvertaisuusnäkökohtiin selkokielisen oppimateriaalin rahoitusongelmien tilanteessa

 

TILANNEKUVA

 

Vaikuttaa siltä, että oppimateriaalikeskus Opike menettää STM:n alaisen Stea-rahoituksensa kokonaan vuoden 2025 alusta lukien.  Opike on ymmärtääkseni ainoa taho Suomessa, joka tuottaa suomeksi selkokielisiä oppimateriaaleja kehitysvammaisille ja muille runsaasti tukea tarvitseville lapsille. Meneillään on ilmeisesti prosessi, jossa valtioneuvosto on hakemassa rahoitusta muualta, kuin Stean kautta.

 

Lehtitietojen perusteella (mm. HS 4.10.24 ”Kehitysvammaisten lasten oppimateriaalien tuotanto vaarassa loppua – Sofia Virta: ”Käsittämätön päätös”): ”Sosiaali- ja terveysjärjestöjen (STEA) johtaja Hanna Heinonen kertoo, että STEA tekee varsinaisen esityksensä ensi vuoden avustuksensaajista vasta joulukuussa. Lopullisen päätöksen avustusten saajista tekee sosiaali- ja terveysministeri alkuvuodesta. Heinonen ei kuitenkaan kiistä, että oppimateriaalikeskus Opiken rahoitus olisi loppumassa. Heinosen mukaan Kehitysvammaliitolle on jo kuluvan vuoden avustuspäätöksen yhteydessä kerrottu, että oppimateriaalikeskuksella ei ole ”ohjeellista avustussuunnitelmaa tuleville vuosille”. Käytännössä se tarkoittaa, että keskuksen avustus ollaan lopettamassa”. HS-jutussa todetaan: ”Opiken tapauksessa kyse on Heinosen mukaan siitä, että oppimateriaalikeskuksen toiminnan avustamisen ei katsota enää kuuluvan STEA:n alle, vaan keskuksen rahoitus tulisi etsiä muualta.”

 

Lehtitietojen perusteella (mm. HS 4.10.24 ”Ministeriö yllättyi kehitysvammaisten lasten oppimateriaalien äkillisestä rahantarpeesta” nykyistä vastaavaa rahoitustasoa ei ole tulossa, vaikka rahoitusta muualta (OKM) olisikin ehkä tulossa. HS-jutussa opetusministeri Anders Adlercreutzin valtiosihteeri Mikaela Nylander toteaa: ”Kyllä me löydämme jotain, se on sanomattakin selvää. (…)”.

 

HS-jutun mukaan Stea on tietokantansa mukaan tukenut Opike-keskusta tänä ja viime vuonna 315.000 eurolla. Selvää on, että materiaalin tuottaminen vähemmällä tai olemattomalla rahoituksella ei turvaa vammaisten henkilöiden oikeuksia edes nykytasolla. HS-jutussa valtiosihteeri Nylander pitää summaa ”varsin suurena” ja vertaa sitä muiden oppimateriaalien rahoitukseen. Rahoitusta on kuitenkin löytynyt HS-jutun mukaan lisää joihinkin muihin tarpeisiin.

 

HS-jutussa valtiosihteeri Nylander toteaa: ”On todella vaikea nähdä, että pystyisimme löytämään yli 300 000 euroa, koska meillä ei yksinkertaisesti ole sellaisia määrärahoja missään”. HS-jutussa kerrotaan, että valtiosihteeri Nylanderin mukaan rahoituksen äkillinen tarve tuli ministeriölle yllätyksenä, ja asiaan vaikuttaminen olisi ollut helpompaa, jos se oltaisiin voitu tehdä syyskuun alun budjettiriihessä. Nyt neuvottelut aloitettiin kuluvan viikon alussa”.

 

 

 

 

 

 

 

 

KANTELUN OIKEUDELLISET PERUSTEET

 

Kuten Kehitysvammaliittokin on todennut, Opike-keskuksen materiaalit ovat ”elintärkeitä” yhdenvertaisen oppimisen takaamiseksi. Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden, vammaisten henkilöiden muiden muassa, tulee olla saatavilla pedagogisesti räätälöityjä oppimateriaaleja. Oppivelvollisuuslain mukaan opetuksen edellyttämät oppimateriaalit ovat opiskelijalle maksuttomia. Tämä merkitsee myös sitä, että vammaisten oppilaiden käytettävissä tulee olla heidän erityistarpeensa huomioivat oppimateriaalit. Yhdenvertaisuuslain nojalla viranomaisilla on velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta ja olla syrjimättä muun muassa vammaisuuden perusteella.

 

Saatavilla olevien selvitysten perusteella vaikuttaa siltä, että STM on antanut (viime avustuspäätöksen yhteydessä) selvät sävelet siitä, että STEA rahoitus loppuu. Asia ei ole voinut tulla yllätyksenä, tai jos on, on sekin merkki yhdenvertaisuuden edistämisvelvoitteen laiminlyönnistä (muun muassa). Kun lisäksi viranomaiset käyttävät muun muassa ”kyllä me löydämme jotain”-termiä kuvaamaan ko. toiminnan rahoituksen tulevaisuutta, voidaan hyvin todeta, että viranomaiset ovat epäonnistuneet yhtäältä yhdenvertaisuuden edistämisessä ja toisaalta vammaisten henkilöiden yhdenvertaisessa kohtelussa päätöstä tehdessään ja muutoin toimiessaan.

 

Yhdenvertaisuutta ei ole edistetty. Vammaiset oppilaat tulevat syrjityksi, kun eivät saa tarpeidensa mukaisia opetusmateriaaleja viranomaisten toiminnan johdosta. Toiminta on nähdäkseni yhdenvertaisuuslain vastaista.

 

Kantelun perusteena on selvästi ja laajasti myös YK vammaissopimus, erityisesti sen 5 artikla (tasa-arvo ja yhdenvertaisuus), 7 artikla (vammaiset lapset), 24 artikla (oikeus koulutukseen).

 

PYYNTÖ YHDENVERTAISUUSVALTUUTETULLE

 

Nähdäkseni vastuuviranomaiset tilanteessa ovat Pyydän yhdenvertaisuusvaltuutettua arvioimaan, ovat sosiaali- ja terveysministeriö (koska se on viime päätöksen yhteydessä tosiasiassa aloittanut ko. toiminnan alasajon, jota sen ei olisi pitänyt tehdä erityisesti yhdenvertaisuusnäkökohdista ja myös perusoikeuksien heikennyskiellon näkökulmasta) ja opetus- ja kulttuuriministeriö (joka nyt ei ole löytämässä riittäviä resursseja ko. toiminnan jatkamiseen).

 

Pyydän yhdenvertaisuusvaltuutettua arvioimaan kantelussa esitettyjen näkökohtien perusteella, ovatko STM ja OKM laiminlyöneet niille kuuluvan yhdenvertaisuuden edistämisvelvollisuuden. Pyydän lisäksi arvioimaan, ovatko STM ja OKM suorastaan syrjineet vammaisia henkilöitä ko. toiminnan osalta. Pyydän yhdenvertaisuusvaltuutettua tekemään nämä arviot ja niiden mukaiset toimenpiteet toimivaltansa puitteissa.

 

Asia on siten kiireinen, että mikäli toimintaa vähennetään olennaisesti tai lopetetaan, voivat opetusmateriaaleja tarvitsevat jäädä ilman opetusmateriaaleja, joka vaarantaa ratkaisevasti heidän oikeutensa koulutukseen, oppimiseen, sekä syrjimättömyyteen.

 

Ilmeisesti rahoituksen tulppaaminen koskee myös erityisryhmille oppimateriaaleja ruotsiksi tuottavaa Lärumia, joten kantelu koskee myös sen rahoituksen järjestymistä.

 

***

 

Turku, 6.10.24

pro bono publico

Jukka Kumpuvuori