Yhdenvertaisuuslaki on mullistanut vammaisten oikeusturvan – nyt pitää päästä joka paikkaan – koulutus yhdenvertaisuuslaista Oulussa 20.11.2015 Uudistunut yhdenvertaisuuslaki tuli voimaan 1.1.2015. Aiemmin se on koskenut vammaisten henkilöiden osalta vain työ- ja opiskelumaailmaa. Nyt yhdenvertaisuuslaki velvoittaa kaikkia yksityisiä tahoja, esimerkiksi yhdistyksiä ja palveluntarjoajia. Esimerkki: Apteekkiin on kaksi porrasta, eikä pyörätuolia käyttävä Jorma pääse sisään. Hän pyytää, että apteekki asentaisi luiskan. Apteekki kuitenkin kieltäytyy ja toteaa, että se olisi liian kallista. Tosiasiassa irtoluiska maksaa 200 euroa. Apteekki on mahdollisesti syyllistynyt syrjintään (kohtuullisten mukautusten laiminlyönti) Esimerkki: Liisi, jolla on Asperger, viihtyy kirjastossa hyvin ja viettää siellä paljon aikaa. Muut asiakkaat kiinnittävät huomiota Liisin hieman poikkeavaan käyttäytymiseen (joka ei tosiasiassa vahingoita ketään) ja valittavat tästä kirjastohenkilökunnalle. Henkilökunta asettaa Liisille kuukauden porttikiellon kirjastoon. Kirjasto saattaa syyllistyä syrjintään (häirintä). Yhdenvertaisuuslain syrjintäkiellon rikkominen voi johtaa hyvityksen maksamiseen. Aiemmassa yhdenvertaisuuslaissa asteikko oli 0-15.000 euroa, jota voidaan pitää mittapuuna myös uuden lain aikana. Kun syrjintä alkaa maksamaan, johtaa se varmasti syrjinnän vähenemiseen ja ympäristön sekä asenteiden muuttumiseen. Yhdenvertaisuuslaki tulee mullistamaan vammaisten oikeusturvan. On tärkeää levittää tietoisuutta uudesta laista sekä vammaisten henkilöiden että muiden keskuudessa. On tärkeää, että vammaiset henkilöt eivät leimautuisi ”valittajiksi”, ja esimerkiksi yrittäjät alkaisivat oma-aloitteisesti tekemään sekä fyysisiä- että asennemuutoksia. Lakitoimisto Kumpuvuori Oy on turkulainen, valtakunnallisesti toimiva vammaisoikeuksiin erikoistunut toimisto. Toimisto järjestää perjantaina 20.11.2015 yhdessä Oulun vammaisneuvoston kanssa koulutustilaisuuden yhdenvertaisuuslaista Samassa tilaisuudessa vammaisneuvosto julkistaa vuoden 2015 vammaisystävällisen liikkeen/toimijan. Ennen tilaisuutta vammaisneuvosto ja Kumpuvuori tapaavat kaupungin viranhaltijajohtoa. Lisätiedot: Yhdenvertaisuuslaki, vammaisoikeudet: Jukka Kumpuvuori, 050 552 0024, laki@kumpuvuori.fi www.kumpuvuori.fi.< Oulun vammaisneuvosto: asiantuntijasihteeri Katja Kuusela, 050 592 8586, vammaisneuvosto@ouka.fi www.ouka.fi/oulu/vammaisneuvosto